mandag den 9. april 2012

Påskeæg, faldere og blankfisk.


Påskeferie er for mig tætforbundet med kystfiskeri. Når man tænker over det, er det helt logisk, da påsken jo falder midt i kystfiskeriets højsæson (ultimo marts/primo april). De senere år har jeg tilbragt påsken med familien i sommerhuset ved Lillebælt. Vandet var dette år koldt – ikke meget mere end fem grader, og det var sparsomt med fødeemner, når man kiggede efter liv og slet ingen børsteorm – også selvom det var fuldmåne. Men havørrederne var der nu alligevel, selvom det var noget spredt fægtning, hvor vi i perioder oplevede at fiske i "det døde hav". Fangede et tocifret antal ørreder med en næsten ligelig fordeling mellem større faldere og grønlændere omkring målet. Dertil en flidspræmie i form af en blankfisk på 57 cm.

Flidspræmien


Målsfisk


Mr. Falder

Og så var der den morgen, hvor sælen lå og hyggede sig på en sten på et af mine favorit steder. Selvom jeg gik hurtigt forbi inde på stranden, opdagede den mig. Snart var den på den næste plads, hvor jeg var begyndt at fiske. Vi legede kispus et stykke tid - jeg prøvede at ryste den af mig ved at skifte plads, men det lykkedes den at finde frem til mig flere gange. Sælen er et meget nysgerrigt dyr, som i dette tilfælde fulgte med mine gøremål i en god kastelængde fra stranden  Ofte kan man tiltrække dens opmærksomhed ved at fløjte eller synge højt. En sjov ting hvis da man ikke lige fisker efter ørreder. Selvom min "stalker” lå 50 m ude fra stranden, lykkedes det mig faktisk at fange en ørred, så måske betyder det ikke så meget, at sælen er i området.

Last meal

Og så var der morgenen med frostvejr og flot solopgang over Fyn. Jeg hverken fangede, mærkede eller så noget, og måtte nøjes med iskolde tæer og fingre. Så kommer man ned på jorden igen oven på den foregående dag, hvor jeg fandt fiskene, og der var fisk i 5 kast i træk.

Og så fortsatte dagen med fint vejr og blankt vand med hverken krusninger eller skyggen af ørreder. Men herligt at være på stranden.

Nam!

Se der er et marsvin!

Og så var familien med på stranden. Der er blevet bygget sandslotte og lavet sandkager. Vi stegte pandekager og pølser på Trangia, og kogte vand til kaffe og kakaodrik på Kelly’en – sidste sommers vindtørre regnfang er fremragende brændsel. Sjovt at man kan finde chokoladeharer og påskeæg på nogle af de bedste fiskepladser !


Varm kakao

God påske

Og så var der den aften, hvor vi lavede sushi og fiskesuppe. Tak til min Sushi Padovan Kristian, og tak til Henning Pedersen for en super opskrift på fiskesuppe med karry og fersken: http://www.kystdage.dk/#post102

Filetten trimmes for ben 

Sushi Padovan

Karrysuppe med fersken og ørred

Og så var der dagen, hvor vinden gik i øst og nærmest sugede varmen ud af sommerhuset. Var ude om morgenen, hvor jeg endnu en gang fik forfrysninger i tæer og fingre. Resten af dagen gik klogelig med shopping tur til Haderslev, hvor fruen fik lidt nyt til kommoden, familiens yngste kom i perlebutikken, og vi andre kunne snuse lidt rundt i Go-Fishing. Kristian købte sig et fangstnet, for som lystfisker må man jo have sit eget fangstnet.


Og så var der morgenen, hvor vi endnu en gang havde frostvej og måtte starte med at skrabe ruderne på bilen. Kristian var med på tur, og vi fiskede ihærdigt i det mere end flotte forårsvej, inden Svigermor ville komme med rundstykker kl. 10:15. Eneste fisk rykkede sig af fluen klokken lidt over 10, og så kommer man for sent til rundstykkerne og svigermors ankomst (for hvis nu man havde fundet stimen !).

Også var der aftenen, hvor jeg efter tre dage uden fisk på land først havde en følger, men kort efter snublede over en sten, så jeg tog årets første dukkert og må gå hjem med vadejakkens lommer fulde af vand.

Og så var der dagen, hvor vinden gik i vest, og hvor jeg efter et 1½ times fiskeri og en gå tur (for at få liv i fødder og fingre) atter fandt en flok havørreder, og herefter i de tiltagende bølger og regnvejret i et væk kastede og fightede fisk.



Og så var det, at både Berit og jeg blev syge med opkastninger og for mit vedkommende også "indvoldsmalaria", så vi måtte lade ungerne passe hinanden, og de selv stod for aftensmaden bl.a. osterejer og påskeæg. Burde måske kalde dette blogindlæg for "Påskeæg, faldere og tyndskid"

Og så var der dagen derpå, hvor jeg kom på benene igen, og Kristian og jeg fiskede et par timer i det smukke forårvejr. Efter få kast var der bud efter fluen, og Kristian kunne indvie sit nye fangstnet - tak for hjælpen. 

Stram Line

Søren Rygaard Lenschow


Forår og blankfisk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar