mandag den 14. januar 2013

SMÅ FLUER TIL DE STORE FISK

Fluebinding


Det er nu fluerne til den nye sæson skal bindes. Jeg har fået snøret en god snes af de helt små fluer til ørred og stalling. Små fluer er en smagssag. Nogen mener man ikke kan fange ordentlige fisk på "sårn noet småkravl", som "kun dur til skaller og undermålere".  Selv elsker jeg at fiske med tørflue - gerne en stor skumbille, vårflueimitation eller paradun (falskærmsflue) i # 10 til 14. Det er fluer, som kast efter kast flyder godt, og som er lette at se på vandet.  Som tørfluefisker gennem et par årtier har jeg dog nu og da også fanget gode fisk på de helt små fluer, selvom pygmæfluerne aldrig er første valget.

Hvad er så en lille flue ? For havørredfiskeren er det måske alle fluer mindre end # 8 ? For bækørredfiskeren alle fluer mindre end # 14? og for tørfluepuristen alle fluer mindre end #18 ?




For mig er der ikke en klar skillelinje, da det afhænger af hvor kraftigt fluerne er dresset samt det faktum, at der kan være stor forskel på størrelsen af forskellige krogmodeller - endda inden for sammen krogfabrikant. Specialkroge er ofte et et par "krogstørrelser" større en standard modellerne. Ved valg af kroge til pygmæfluerne er det vigtigt, at der ikke er et lille kroggab i forhold til krogskaftet, da det forringer krogningsegenskaberne og endvidere gør krogen svag. Således er en kortskaftet krog med stort kroggab at foretrække. Skåret ind til benet er det # 18-22, som er de små fluer for mig. Jeg har dog er et par poser med fluekroge # 24 - 28, som jeg sjældent har bundet på og knap fisket med.



Endvidere skal fiskeriet med pygmæfluer tilpasses med let grej. Således er fluegrej AFTM # 5-6 maksimum, når der skal fiskes med småfluer og tynde forfang. Bliver grejet tungere tabes mange fisk med et knækket forfang. En AFTM #2 el. #3 stang er sjov at fiske med, og perfekt til de små fluer. Tilmed er det en fornøjelse at lande de mange mindre fisk, som der jo oftest er flest af, men lette moderne fluestænger (#2-3) har dog også power til at suge kræfterne ud af større fisk. Tippen på forfanget skal tilpasses de små fluer -  som oftest bruger jeg o,13 mm (6X).



Klart vand og sky fisk

Også de tynde forfang er en smagssag. Sidste år købte jeg en rulle frisk 0,15 mm (5X) forfangmateriale inden en fisketur til Sydtyskland. 5X er den tykkelse jeg bruger til det meste tørflue- og nymfefiskeri, men desværre viste det sig, at linen ikke havde den rette kvalitet, da den ikke var knudefast. Det opdagende jeg på dem hårde måde, da hele 3 fine fisk løb med fluen på første fiskedag. Rullen med forfang var købt i Odense i en landets førende grejbutikker, og til prisen (> 3 kr/m) burde linen bare være i orden. Som nærig jyde skulle jeg naturligvis have pengene retur.  Det blev efterårsferie med familien i sommerhuset, så spolen kom med til Haderslev, hvor grejbutikken også har en filial. Butikken i Haderslev bestyres af en hyggelig og venlig gut, som først og fremmest er kendt som en meget kompetent, dygtig og erfaren havørredfisker -  både ved å og strand. Da jeg forelagde ham problemet, kiggede han bestemt på mig og sagde, at "sådan noget tynd stads kan man faktisk slet ikke fiske med!" Spolen blev nu byttet uden problemer. 





Myg kræver oftest småfluer, men også døgnfluer og vårfluer forkommer i små størrelser. Endvidere ender småbiller, myrer og andet småkravl i vandet. Særligt i bagvande kan småinsekterne blive samlet i strømmen og blive til let mad.

Ved fluestikket skal der spares på materialerne - husk på at det ikke giver mening, at fylde mere materiale på end nødvendigt - alternativt bindes blot en flue på en krog et par krogstørrelser større. Brug en tynd bindetråd - 12/0 eller gerne Spiderweb, der som navnet fortæller er spindelvævs tynd, og som efter lidt tilvending bliver uundværlig til de små fluer. Spiderweb fås kun i hvid, men farves let med vandfast tusch. Ved binding af de små fluer er "Keep It Simple" princippet vigtigt. Derfor simple og enkle mønstre.

Nedenfor er en stribe af småfluer, som jeg nu og da har haft glæde af. Find en af fluerne frem, når en god fisk ignorer dine favoritfluer, alt imens den sipper småfnadder i overfladen.


Stram bindetråd

Søren Rygaard Lenschow



Dun (døgnflue) - Paradun / No-Hackle #16-20



Hareørenymfe # 16-22 - indefedtes i tørfluefedt og fiskes i overfladfilmen.




CDC-Hareøre Emerger # 16-22



CDC-Mink Microcaddis # 16-20


Myre (soft)  #16-22



Myre (skum) # 16-20



Bille (skum) #16-22 - Her med Sight Indikator


Griffith Gnat #16 - 20

1 kommentar:

  1. Søren Christensen14. januar 2013 kl. 19.28

    Godt at du er igang med forberedelserne til stallingefiskeri i Norge.

    SvarSlet