lørdag den 23. februar 2013

Kaffepunch!

ILDVAND


Som vestjyde må man jo indrømme, at det der "Irish Coffee" må være en drik for glimmerbøsser, pigebørn og andre sødmælksindianere - rigtige mænd drikker kaffepunch! Drikken som kan få en 81'årig til at tro, at han igen er 18 år.


Jeg bryder mig ikke om sukker i kaffen - den skal være "swot". Endvidere er jeg ikke vild med Rød Aalborg. Jeg elsker snaps - Bryndum, Lysholmer (Linie), Eksport, O.P. Anderson osv., men med den Røde Allborg, som typisk serveres frostkold til julefrokosten, kan man da virkeligt skræmme de unge mennesker væk fra livets vand. Med vodka og shots bliver det bestemt ikke bedre!.




Som altid er der undtagelser i livet, og en kaffepunch skal bestå af kaffe, sukker og Rød Aalborg (Taffel Akvavit). En fantastisk drink, som tilmed virker opkvikkende, hvis den ikke indtages i for store mængder.



Doseringen af snapsen er der altid diskussion om, men jeg vil mene, at en "skvis" eller to passer til en almindelig kaffekop. Definitionen på den jyske enhed skvis er noget, der er lidt mere end en anelse.




En "populær" måde at blande kaffepunchen på er at lægge en mønt i bunden af en kaffekop og hælde kaffe i, indtil mønten ikke længere kan ses. Dernæst hælder man snaps i, indtil mønten igen kan ses gennem den fortyndede kaffe. Det giver en "møj" stærk punch, og jeg har faktisk aldrig set denne metode praktiseret. Har dog for 20 år siden oplevet en lidt alternativ måde at drikke kaffepunch på, da jeg var til rund "fødselsesdav" i min kones familie på "æ kro ved æ Gaf". Festen gik godt, og der kom også kaffe og brændevin på bordet. Der var god stemning lige indtil musikken stoppede og servitricen afryddede glas og kopper. Imidlertid havde 70-års fødselslaren og en onkel fortsat kaffe og ikke mindst en halv flaske Aalborg. Hvad gør man så? Tømmer askebægeret, blander sin kaffepunch og rører rundt med pibespidsen. Skål! Usundt ? næh nej - her i det forgangne efterår fejrede fødselslaren også sin 90-årsdag med en kaffepunch.



Som 3G esbjergenser har jeg utallige gange ved festlige lejligheder brummet med på visen om skipperen Las, som sank med mand og mus "imellem Esbjerg og Fanø": Sidste vers lyder således:


Og hver en skipper, der går til bunds, ja
der går til bunds, ja der går til bunds,
ham hilser Las med en kaffepunch, ja
imellem Esbjerg og Fanø.
Og stormen sused' og gjor' halløj,
og bølgen stod som en kæmpehøj,
og det var sandelig ingen spøg
imellem Esbjerg og Fanø.

Der er således intet at frygte, når skuden går ned......



Skål! 

Søren Rygaard Lenschow


P.s.: Kaffepunch er en "etape" helt uden for kategori - derfor tildeles der ingen engle i denne omgang!




3 kommentarer:

  1. super godt skrevet med dejlig humor:-)

    knus

    Berit

    SvarSlet
  2. Mit liv er hermed blevet beriget!

    Må din tilværelse fremover blive sødmælksindianer-fri og fyldt med engletis!

    SvarSlet
  3. Jeg tvivler på at kaffepunch efter "møntopskriften" er korrekt. Er mønten først dækket vil den i en normal kop næppe blive synlig igen. Både teori og forsøg beviser det modsatte, men jo man kan få en god brandert på ved forsøg ;-)

    SvarSlet