torsdag den 27. oktober 2016

LAKSEFISKERI ER DØDSENS FARLIGT - PART II



Fantastisk selskab ved Gaula


Sommeren er forlængst slut, efteråret er godt igang og laksesæsonen har nået enden. Jeg kan oplyse, at vi overlevede! Således ingen døde eller sårede med fysiske mén. En person har dog pådraget sig varig skade af det adrenalin kick, som laksefiskeri kan give. Laksefeberen vil fremover ofte ramme dette menneske. Mere herom længere nede.


Min laksesæson startede i foråret ved primært Ribe og Konge å men også Varde og Skjern å blev besøgt. Jeg så en laks på premieredagen ved Ribe å, men ellers skete der ikke meget på de 7-8 fisketure det blev til i april og maj. Ud over selvfølgelig nogle dejlige dage ved åen med gode naturoplevelser.



Gaula juni 2016

I juni stod den på Gaula - Gaula har fisket fantastisk i år med knap 1.200 laks over 7 kg rapporteret i juni måned. Vi fiskede en uge på et privat vald oven for Gaulfossen, og min største bekymring var om vandføringen ville være for stor og vandet for koldt, så laksen ikke passerede fossen. Den bekymring kunne jeg godt have sparet mig. Problemet var derimod, at der var alt for lidt vand i forhold til det fiskevand, vi havde lejet, så laksene trak hurtigt og ubesværet igennem valdet uden tage hvile i strømmen. Først på ugen fik vi dog lidt nedbør - vandet steg og der trak en del fisk op. En enkelt laks tog min flue, men krogen slap igen efter kort tid. Til gengæld var selskabet godt med min 14 årige søn Kristian, og min onkel "Ole Tusindben". En rigtig herretur, hvor det blev til mange timers hygge ved elven mellem fiskepassene. Vi brugte en eftermiddag på at besøge Gaulfossen, og en anden eftermiddag kørte vi op til Bonesvandet ved Rognes, hvor Danmarks Sportsfiskerforbund afhold kursus. Fik hilst på min gamle venner - kursets instruktører Per og Orla samt flere andre gode mennesker. Tilmed så vi en af kursisterne komme op fra Buahølen med en frisk laks på lidt over 8 kg.

Orla Bertram-Nielsen og Per Jørgensen samt en flok glade kursister ved Bonesvald, Gaula juni 2016.

De sidste dage svandt strømmen ind til en dyb rende, da vandføringen faldt kraftigt. Vi så meget få fisk, så vi koncentrerede vores fiskeri til små 50 m af valdet, som forsat virkede lovende. Den målrettede indsats gav pote, og en fin laks tog en mindre rørflue fisket højt på flydeline. En super oplevelse, hvor min søn Kristian landede fisken for mig.

Hjemme igen rasede laksefereren i min årer, så i de kommende uger var jeg en håndfuld ture ved Skjern å. Godt med vand i åen, og enkelte laks, som viste sig en gang imellem, dog uden at tage fat i mine fluer.

Mandal i juli

Familieferien bød bl.a. på tur til Mandal. Vi var alle 5 af sted, og havde deltil selskab af "svogeren min med fruen sin" og lille fætter Theodor på 10 måneder. Gensynet med Mandal var godt, men også lidt frustrerende, da antallet af fiskere er steget kraftigt i forhold til, da vi fiskede på sone 3 for ca. 10 år siden. Det er dog stadigvæk muligt at finde fine pladser, som ikke fiskes så hårdt, og hvor man ikke behøver at være nr. 8 eller 10 i "laksekøen". Vandføringen var fin, og der var god opgang af primært blanke smålaks. 9 fisk blev det til for vores lille selskab i løbet af ugen.

LAKS!

Laksefiskeri er ikke retfærdigt. Min søn Kristian fiskede hårdt hele ugen, og han havde en enkelt laks, som tog fluen, men som desværre ikke blev hængende. På trods af ihærdigt fiskeri i både Gaula og Mandal, hvor han har slidt 2 par waders og en fluetang op (bundduppen faldt af!), har han stadig sin første laks til gode. Storebror Valdemar tog det mere roligt. Stod op en enkelt gang sammen med "morgenholdet" og fangede sin første laks - en fin blank smålaks på blink. Sådan er laksefiskeri!



Familielykke!

Min kone Berit blev ugens "Top Rod" med 2 grilse og en sej hanfisk på 7,8 kg. Tilmed tabte hun yderligere en god fisk, som hun havde på i nogle minutter. Alle fruens fisk blev fanget på små blå fluer bundet på dobbeltkrog i str. 8 og 10. Den store laks huggede 5 minutter i spisetid (jeg måtte slukke for Trangia sættene), og det blev ubetinget feriens største familieoplevelse. At vi så fangede hele fighten på video, blev oplevelsen ikke mindre af - og vi har efterhånden set "opgøret" en del gange.




Berit's reaktioner under og efter fighten er i verdensklasse. Min kære kone er mærket for livet, og hun vil gøre alt for igen at mærke en god laks tage fluen. Endvidere har jeg erfaret, at jeg faktisk kunne være blevet en rigtig god jordmoder frem for en støvet ingeniør.

Her i eftersommeren er det blevet til flere ture ved Ribe å samt en enkelt tur til Skjern å. Det er blevet til flere fine havørreder ved både å og kyst, men en dansk laks er udeblevet, ud over en flok af de meget omtalte "Assenslaks", som i oktober indtog Lillebælt.

Jeg havde ellers været clean i 8 år (kun lidt halvhjertet laksefiskeri i det vestjyske). Siden premieren har laksefiskeriet været i min hjerne. Tankerne kører fortsat rundt. Hvad med næste sæson ? hvilke fluer skal jeg binde? Hvor skal vi fiske ? Er der nogen medicin? Som trøst har jeg fået et par lidelsesfæller.


Stram line

Søren Rygaard Lenschow

Ingen kommentarer:

Send en kommentar