søndag den 29. april 2012

Morgentur til "Det Brune"!



Jeg havde lavet en aftale denne morgen med en god bekendt - Jens. Jens har ikke fået luftet sine waders, siden de har bygget hus i Christiansfeld og fået småbørn. Med et stort antal fine kystpladser uden for fordøren, har Jens stor lyst til at komme igang med fiskeriet efter kystørrederne igen, så vi havde denne søndag morgen en aftale om, at jeg skulle vise ham en eller flere af pladserne ved Lillebælt. 

DMI's melding om 10-11 m/s fra øst var ikke lige ideel til Lillebælt's kyster, så jeg smed et par flyderinge i bagerummet, hentede Jens lidt over kl. 6, hvorefter vi satte kurs mod "Det Brune" (vandet var faktisk fint klart idag!). Det var begyndt at blæse godt, da vi søsatte på nordsiden af fjorden. Jens fiskede med spinnestangen og jeg med fluestangen. Om det sidste var klogt, var jeg i tvivl om, da jeg efter 2 kaste hammede fluen i øreflippen, men heldigvis satte krogen sig ikke fast. Hætten på vadejakke kom op, og kastestilen blev omlagt. Få kast efter var der bud efter fluen, og kort efter kunne jeg pille en undermåler af rejefluen. 



Pladsen, vi fiskede på, ligger meget tæt på sejlrenden, så vi kunne fiske både det lave vand helt inde ved rørskoven og en kastelængde ude på en fin blanding af sandbund, blødbund, tangskov og ålegræs. Jens prøvede også at fiske blinket ud over skrænten i sejlrenden. 



Senere gik vi i land i rørskoven, hvor termokanderne kom frem. Jens måtte indrømme, at waders'ne havde hængt lidt for længe i skuret - i hvert fald var de godt mørnede, så han havde mere end en "sivert". Vi blev enige om, at den bedre halvdel hjemme i Christiansfeld, nok måtte udsætte indkøbet af det næste par nye sko, så manden kan få sig et par nye tætte waders. 



Vi driftede med vinden tilbage til udgangspunktet, alt imens vi fiskede ihærdigt - dog uden at vi mærkede flere fisk. Vi blev enige om, at vi må afsted igen, når Jens har fået nye waders.




Stram line

Søren Rygaard Lenschow

Ingen kommentarer:

Send en kommentar